صفحه ی اصلیمطالب آموزشی

چگونه بفهمیم لاستیک خودرو قابل استفاده است یا نه؟

چگونه بفهمیم لاستیک خودرویی که داریم هنوز قابل استفاده و بهره برداری است یا نه در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

 

لاستیک چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

تایر یا همان لاستیک خودرو یکی از اجزاء و قسمت های بسیار مهم در خودرو می باشد.

لاستیک، یک قطعه لاستیکی می باشد که بر روی چرخ خودرو سوار میشود.

بطوریکه با سطح زمین تماس دارد و در عین حال مانع انتقال ضربه ها که از سوی کف جاده و باریکه از سوی بدنه و موتور و سایر قسمت های خودرو می شود و همچنین موجب سهولت حرکت چرخ ها و جابجایی وسیله ی نقلیه می شود.

لاستیک خودرو از هوا پر می شود که معمولا از هوا یا نیتروژن برای پر کردن آن استفاده می کنند که تفاوتی دارند که به آن در ادامه می پردازیم.

پیشنهاد می شود برای پر کردن هوای لاستیک از گاز نیتروژن استفاده کنید.

 

چرا از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو استفاده کنیم؟

در قدم اول یک توضیح بدهیم که در هوا یا همان باد لاستیک که بصورت عادی مورد استفاده خودروسواران قرار می گیرد چه موادی وجود دارد و چرا می گوییم از نیتروژن استفاده کنید.

هوایی که وارد لاستیک می شود دارای 21% گاز O2  و 78%  گاز N2 و 1% هم برخی گاز هایی از جمله O3 یا AR و مقداری رطوبت O2 وجود دارد.

گاز نیتروژن در لاستیک خودرو

تا اینجا یک نتیجه می گیریم اینکه وقتی اکسیژن داخل هوای لاستیک وجود داشته باشد عمر سیم های فولادی داخل لاستیک کم می شود چراکه اکسیژن رطوبت به همراه خود دارد.

نکته بعدی در خصوص پیشنهاد استفاده از نیتروژن این است که این گاز در پروسه ی احتراق با اکسیژن شرکت نمی کند.

پس نتیجه میگیریم که ایمنی و امنیت آن خیلی بیشتر است.

نکته بعدی اینکه فشار هوای نیتروژن خیلی کمتر کاهش پیدا می کند.

 

واکنش نیتروژن به گرما و سرما کمتر است

 

ممکن است باخود بگویید خب این به چه معناست؟

جوابتان این است که چون مولکول های این گاز یعنی نیتروژن بزرگ تر است پس نمی تواند مانند هوای معمولی خروج و فرار کند به همین دلیل به اصطلاح دیر تر کم باد می شود و نسبت به سردی و گرمی هوا کم تر واکنش می دهد.

یک چیز بسیار جالب این است که با اینکه مولکول نیتروژن بزرگ تر از هواست اما وزن آن کمتر است و همین موضوع باعث می شود مصرف سوخت کاهش پیدا کند.

همانطور که گفتیم واکنش نیتروژن به گرما و سرما کمتر است.

همچنین نیتروژن در تابستان و شرایطی که دما بالاست زودتر از هوای معمولی گرمای خود را از دست می دهد و این یک نقطه قوتی می باشد که باعث می شود درصد ترکیدگی لاستیک در روزهای گرم سال کمتر اتفاق بیفتد.

معمولا ماشین های مسابقه ای که سرعت بالای 180 کیلومتر بر ساعت دارند ازین گاز استفاده می کنند.

با یک محاسبه و آزمایش توانستیم بطور حدودی بازدهی استفاده ازین گاز را بدست بیاوریم.

استفاده ازین گاز باعث افزایش 35 درصدی عمر لاستیک خودرو و کاهش مصرف سوخت تا حدود 15 الی 20 درصد می شود.

از طرفی استفاده ازین گاز بر شتاب و سرعت خودرو اثر می گذارد و باعث افزایش شتاب می شود.

ناگفته نماند لاستیک های پهن موجب کاهش شتاب خودرو می شوند.

بیشتر بخوانید:

 

لاستیک کم باد

پس بطور خلاصه فواید استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو را می گوییم:

  • افزایش عمر لاستیک خودرو

  • نرم شدن و درست عمل کردن سیستم تعلیق خودرو

  • منظم بودن باد لاستیک ها

  • کاهش میزان مصرف بنزین

  • واکنش دقیق تر ترمز ها در سرعت بالا

 

راهنمای خرید لاستیک دست دوم / چگونه فرسودگی لاستیک را تشخیص بدهیم؟

آج لاستیک خودرو نباید از 1.6 میلی متر کمتر باشد.

یکی از قدیمی ترین و ساده ترین راه ها استفاده از یه سکه پول است.

سکه برای آج لاستیک

سکه را داخل شیار یا همان آج لاستیک فرو ببرید و می توانید متوجه شوید که چقدر آج دارد.

وقتی لاستیک را نو خریداری می کنید آج آن 100 درصد است .

هرچه به مرور استفاده می شود از ارتفاع آج آن کم شده و به اصطلاح ساییده می شود و درصد آن کم می شود.

 

چگونه بفهمیم یک لاستیک چند درصد آج دارد؟

در این زمان شما باید ارتفاع فعلی لاستیک به میلی متر را حساب کنید و در عدد 100 ضرب کنید.

سپس مقدار بدست آمده را تقسیم بر ارتفاع اولیه آج  کنید(در وضعیت نو)

حاصل بدست آمده درصد کارکرد لاستیک است.

آج لاستیک

برای نمونه وقتی عدد 70 درصد بدست می آوریم یعنی حدود نیمی از عمر خود را گذرانده و فعلا نیاز به تعویض لاستیک نیست ولی 30 درصد نشان دهنده ی عمر مفید آن است که درحال کم شدن است.

 پس هرچی درصد بالا تر بدست بیاورید ینی عمر لاستیک بیشتر است اما هرچی درست کمتر بدست بیاید یعنی عمر لاستیک روبه اتمام است و باید تعویض شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا