صفحه ی اصلیمطالب آموزشی

درباره خودروهای سبز چه میدانید؟ / مزایا استفاده از خودروهای سبز

نام خودروهای سبز یا  green vehicle شاید به گوشتان خورده باشد. در ادامه قصد داریم به بررسی این خودروها و دلیل نامگذاری آنها بپردازیم.

درباره خودروهای سبز چه میدانید؟

وقتی اسم خودرو می آید اکثر افراد تصوری در ذهنشان به وجود می آید با یک وجه تشابه و و این وجه تشابه مربوط میشود به سوخت آنها.

این تصور زیاد هم غیرواقع گرایانه نیست زیرا 99 درصد خودروهای سواری و مسافربرها عمدا با بنزین و یا دیزل کار میکنند. اما نکته قابل توجه مربوط میشود به باقی خودروها

امروزه تولید و فروش خودروهایی که با سوخت های دیگر که چندان رایج نیستند کار میکنند افزایش چشم گیری داشته است.

مدل‌های جدید خودروهای برقی پلاگین هیبریدی هر سال به تعداد بیشتری وارد بازار می‌شوند.

 

خودروهای دیگری هم هستند که با گاز طبیعی فشرده  (CNG)یا با E85 که مخلوطی از ۸۵ درصد اتانول و ۱۵ درصد بنزین است کار می‌کنند و جایگزین خودروهای بنزینی و گازوییلی هستند.

به دلیل رقابت شدید در بین تولیدکنندگان و طرفداران خودروهای برقی و همچنین افزای

ش تمایل افراد به حفظ سلامت و رشد چشمگیر دوستداران طبیعت موجب شده است خودروهایی تولید شوند که پاک بودن و آلایندگی پایین این خودروها، امتیازی برای ماندگاری آنها در صنعت و تاریخ خودروسازی شده است.

 

یک “نه“ بزرگ به سوخت های قدیمی

بنزین و گازوییل هر دو از نفت تهیه می‌شوند. ماده‌ای سیاه و غلیظ که از بقایای فسیل‌شده گیاهان و حیواناتی که صدها میلیون سال پیش در اقیانوس‌ها زندگی کرده و مرده‌اند تشکیل شده است.

نفت حاوی ترکیبات کربن است و هنگامی که در موتور خودرو می‌سوزد، علاوه بر تأمین انرژی موردنیاز، دی‌اکسیدکربن (CO2) را که فراوان‌ترین گاز گلخانه‌ای در جو سیاره ماست تولید می‌کند.

غلظت این گاز در اتمسفر زمین در سال‌های اخیر به‌سرعت افزایش یافته است و در حال حاضر بیش از ۴۰۰ بخش در میلیون (ppm) است.

درحالی‌که در سال ۱۸۰۰ این مقدار کمی کمتر از ۲۸۳ بخش در میلیون بود.

 

 

میدونستی تمام خودروهای هیبریدی و برقی از پرداخت مالیت معاف هستن؟
میدونستی تمام خودروهای هیبریدی و برقی از پرداخت مالیت معاف هستن؟

 

در حال حاضر تقریبا همه دانشمندان که در زمینه اقلیم و آب‌وهوا فعالیت می‌کنند، بر این باورند که افزایش سطح دی‌اکسیدکربن در جو زمین که ناشی از افزایش سوزاندن سوخت‌های فسیلی است، همان علت اصلی سرعت‌بخشیدن به تغییرات آب‌وهوا و افزایش میانگین دمای جهانی است.

 

آنچه اکنون آشکار شده است این است که خودروهای دیزلی که در دهه ۲۰۰۰ به‌دلیل تولید CO2 کمتر نسبت به خودروهای بنزینی با محیط زیست سازگارتر بودند، از آن سو اکسیدهای نیتروژن (NOx) بیشتری تولید می‌کنند.

این اکسیدها عبارت‌اند از اکسید نیتروژن (N2O) یا «گاز خنده» که تقریبا ۳۰۰ برابر از گاز گلخانه‌ای دی‌اکسیدکربن قوی‌تر است، دی‌اکسید نیتروژن (NO2) که یک آلاینده مهم است و بخش قهوه‌ای‌رنگ دود را تشکیل می‌دهد و اکسید نیتریک (NO) که به‌آسانی در اتمسفر اکسید شده و تبدیل به دی‌اکسید نیتروژن می‌شود.

جالب است بدانید استفاده از این خودروهای نسبتا کم‌آلاینده و بدون آلاینده  فقط به نفع محیط زیست نیست، بلکه به سود جیب شما هم هست، چرا که با راندن خودروهای الکتریکی یا هیبریدی، سوخت کمتری مصرف می‌کنید.

علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های روزمره، در بسیاری از کشورهای دنیا با خریدن خودروهای سبز برای مدت قابل توجهی روی عوارض شهرداری و مالیات جاده‌ای تخفیف می‌گیرید یا به کل از آن‌ها معاف می‌شوید.

نکته جالب تر اینکه طبق مصوبه مجلس ایران در سال ۹۸ تمام خودروهای هیبریدی و برقی از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

 

تعریف خودروهای سبز

درباره معایب سوخت های فسیلی که در 99 خودروهای موجود به کار می رود گفتیم و حالا لازم است یک تعریف درست و واضح از خودروهای سبز داشته باشیم.

 

خودروهای پاک و اصطلاحا سبز دارای انواع مختلفی هستند که به خاطر کم بودن و یا صفر بودن آلایندگی تولیدی آنها، به این نام شناخته میشوند.

خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدها، خودروهای برقی و الکتریکی، هیدروژنی ها و سلول سوختی‌ ها، خودروهایی که پیشرانه آنها قابلیت کار با سوخت اتانول را به صورت ۸۵ درصد و یا حتی صد درصد دارد، خودروهای دوگانه سوز که با سوخت LPG کار می‌کنند و یا CNG سوز هستند.

و در برخی موارد نیز با سوخت LNG سازگارند، دیزلی‌های پاک، بیودیزلی‌ها و… از این دست خودروهای پاک شناخته می‌شوند.

 

"<yoastmark

همچنین آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده (EPA) خودروهای سبز را به این صورت تعریف می‌کند:

هر خودرو که آلودگی کمتری ایجاد کند و نسبت به سایر خودروها کم‌مصرف‌تر باشد، خودروی سبز نامیده می‌شود.

و حالا سوال پیش می آید طبق تعریف بالا کدام خودروها در دسته خودوهای سبز قرار میگیرند.

 

مزایا استفاده از خودروهای سبز

استفاده از خودروهای سبز مزایا زیادی دارند.

 

شما حتما از برخی از این مزایا خبر دارید ولی قصد داریم در ادامه به بررسی کامل مزایا استفاده از خودروهای سبز بپردازیم.

 

1. محیط زیست سالم تر

شاید مهم ترین و واضح ترین مزیت استفاده از این خودروها داشتن محیط زیست سالم تر باشد.

 

این خودروها به طور واضحی آلودگی های کمتری ایجاد میکنند مخصوصا خودروهای برقی که هیچ آلاینده مضری تولید نمیکنند.

 

 

2. گاز گلخانه ای کمتر

تغییرات اقلیمی و آب و هوایی از مهم ترین تهدیدهای زندگی بشر می باشد و خیلی پیش تر ها بسیاری از کارشناسان در کنفرانس سازمان ملل هشدار داده بودند که اگر تا پایان سال 2020 میلادی تمامی کشورها برنامه مشخصی در جهت کاهش آلایندگی و انتشار گازهای گلخانه ای نداشته باشند، کره زمین با تغییرات اقلیمی و آب و هوایی برگشت ناپذیر رو به رو خواهد شد.

با اینکه چند سالی است از موعود گفته شده گذشته است ولی همچنان بسیاری از کشورها به طور جدی با این مسله مهم مقابله نمیکنند و ما شاهد تغییرات واضحی از آب و هوا هستیم که تهدید بزرگی برای زیست تمامی انسان ها محسوب میشود.

خودروهای سبز دوستداران محیط زیست هستند
خودروهای سبز دوستداران محیط زیست هستند

به‌طور متوسط خودروهای برقی و هیبریدی نصف خودروهای دیزلی و بنزینی دی‌اکسیدکربن منتشر می‌کنند، البته اگر برق‌شان از سوخت‌های فسیلی تأمین شود.

بر اساس گزارش سازمان محیط‌زیست و انرژی، هنوز هم ۸۵٪ برق کشورها از گاز و ذغال‌سنگ تأمین می‌شود. یعنی همان سوختی که خودروهای سبز مصرف می‌کنند.

متأسفانه هنوز استفاده از انرژی خورشید، باد و سایر منابع تجدیدپذیر آن طور که باید و شاید به بهره‌برداری نرسیده است و همچنان برای تولید برق به ذغال‌سنگ وابسته هستیم.

طبق پیش‌بینی‌ها اگر با همین روند فعلی پیش برویم، میزان تولید برق بدون کربن تا سال ۲۰۴۰ به ۶۳٪ خواهد رسید.

 

3. کاهش هزینه ها

به طور واضحی استفاده از خودروهای سبز موجب کاهش هزینه های شما خواهد شد.

طول عمر خودروهای سبز بیشتر از خودروهای بنزینی است و هزینه تعمیر و نگهداری آنها هم به‌دلیل کمتر بودن تعداد قطعات متحرک در آنها و پاک‌بودن سوخت‌شان (و تمیز ماندن بیشتر قطعات به‌دلیل نبود رسوبات کربن) بسیار کمتر است.

برای مقایسه، موتوری که با سیستم احتراق داخلی کار می‌کند به‌طور متوسط بیش از ۲۰۰۰ قطعه متحرک دارد، درحالی‌که خودروهای برقی تقریبا ۲۰ قطعه متحرک دارند.

همچنین در ابتدا گفتیم که در بسیاری از کشورها از جمله کشور ایران، شما با خرید و استفاده از خوردوهای سبز برای مدت قابل توجهی روی عوارض شهرداری و مالیات جاده‌ای تخفیف می‌گیرید یا به کل از آن‌ها معاف می‌شوید.

 

4.آلودگی صوتی کمتر، زندگی سالم تر

طبق دستور العمل (WHO) سازمان بهداشت جهانی در سال 2018 قرارگرفتن در معرض آلودگی صوتی تولید شده توسط خودرو ها می تواند مشکلات جبران نشدنی برای سلامتی افراد بوجود آورد که از جمله:

  •       بیماری‌های قلبی‌عروقی

  •       فشار خون بالا

  •       اختلال خواب

  •       کاهش توانایی یادگیری کودکان

  •       اختلال شنوایی

 

نویسنده: شیدا قهرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا